МАРУЩАК А.І., Передумови для формування правових механізмів протидії дезінформації в соціальних медіа у контексті національної безпеки: постановка проблеми (ст. 82-88)

DOI: 

https://doi.org/10.37750/2616-6798.2022.1(40).254345

УДК 342.52

МАРУЩАК А.І.,
доктор юридичних наук, професор.
 ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0069-3727.
 
 
Анотація. У статті здійснено аналіз передумов для формування правових механізмів протидії дезінформації в соціальних медіа у контексті національної безпеки. Сформульовано висновок про необхідність формування таких механізмів на основі конституційних принципів свободи думки і слова, із законодавчим закріпленням виключного переліку їх можливого обмеження у соціальних медіа задля забезпечення національної безпеки. Відзначено, що відмінність між правовими та внутрішньокорпоративними нормами регулювання діяльності компаній соціальних медіа безпосередньо впливає на ефективність захисту національних інтересів як США, так і України. Зроблено висновок про те, що порівняно з урядом США, український уряд має більш широкі конституційні передумови для захисту інтересів національної безпеки, зокрема і у зв’язку з агресією Російської Федерації. Зазначено, що нормативно-правові акти щодо протидії дезінформації у соціальних мережах мають враховувати міжнародні вимоги з дотримання прав людини, національні інтереси, а також бізнес-процеси компаній соціальних медіа.
Ключові слова: дезінформація, правовий механізм, соціальні медіа, національна безпека, свобода слова.
Summary. The article deals with the preconditions for the legal mechanisms development to combat disinformation in social media in the context of national security. The conclusion is formulated on the necessity of the development of such mechanisms on the basis of constitutional freedom of speech principle, with legislative definition of the exclusive possible restriction list in social media for the sake of national security. It is noted that the difference between legal and corporate internal norms of regulation of social media companies directly affects the effectiveness of national interests’ protection both in the United States and Ukraine. It is concluded that compared to the US government, Ukrainian government has broader constitutional preconditions for the national security interests’ protection, particularly in connection with Russian Federation aggression. It is noted that regulations on combating disinformation in social networks should take into account international human rights requirements, national interests, as well as business processes of social media companies.
Keywords: disinformation, legal mechanism, social media, national security, freedom of speech...
 
 

 

Видання НДІІП