© Державна наукова установа “Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України”, 2021
Ми будемо Вам вдячні, якщо при використанні матеріалів сайту Ви зробите посилання на сайт ДНУ ІІБП НАПрН України.
УДК 002:342:629.73(045)
Гусар О.А.,
|
старший викладач кафедри конституційного
та адміністративного права
Інституту повітряного і космічного права та масових комунікацій
Національного авіаційного університету
|
||
|
|||
В умовах зростання ролі цивільної авіації як різновиду транспорту, збільшення кількості польотів літаків спостерігається і зростання кількості негативних авіаційних подій. У більшості випадків надзвичайні ситуації у галузі цивільної авіації спричинені людським фактором. Як свідчать наукові дослідження, це пов’язано з рядом чинників інформаційно-правового змісту: з недоліками відбору і професійної підготовкою льотного та диспетчерського складу забезпечення польотів повітряних суден; постійним удосконаленням авіаційної техніки, що обумовлює й ускладнення обладнання, збільшення кількості приладів, у тому числі комп’ютерних інформаційних систем. При цьому важливу роль відіграє такий психологічний елемент, як увага, що пов’язано з розширенням обсягу обробки інформації, яка циркулює між пілотами літаків й диспетчерами повітряного руху, наявністю дефіциту часу при прийнятті і реалізації ними рішень, особливо у надзвичайних ситуаціях тощо.
Розслідування надзвичайних ситуацій у сфері польотів цивільних літаків свідчить, що більшість помилкових дій льотного і диспетчерського складів зумовлена неправильною оцінкою обставин. Останнє, у більшості випадків, є результатом неадекватного аналізу вхідної інформації, помилками в її обробці. На транскордонних повітряних трасах ситуація ускладнюється необхідністю здійснювати радіообмін прийнятою у міжнародній практиці – англійською мовою.
Зазначеним та іншим проблемам професійної підготовки, що що забезпечують професійну надійність авіаційних спеціалістів, а також безпеку польотів в межах наукової спеціальності: 13.00.02 – теорія і методика навчання з технічних дисциплін були присвячені публікації С.Я. Батишева, Д.В. Гандера, Б.С. Гершунського, Р.М. Макарова, Б.Л. Покровського, В.О. Пономаренко, С.В. Щербини та інших.
Однак, проблема комплексного забезпечення професійної надійності в системі цивільної авіації не повністю розв’язана, зокрема в організаційно-правовому аспекті. Незважаючи на значні досягнення в галузі авіаційної педагогіки, психології, інженерної психології й ергономіки, проблема безпеки польотів та надійності людської діяльності при управлінні літаком і повітряним рухом потребує пошуку нових підходів, форм, методів і закріплення їх у відповідних нормативно-правових актах.
Мета публікації – висвітлення результатів дослідження. спрямованих на формування системи знань стосовно проблем інформаційно-правового забезпечення польотів літаків цивільної авіації.
|
© Державна наукова установа “Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України”, 2021
Ми будемо Вам вдячні, якщо при використанні матеріалів сайту Ви зробите посилання на сайт ДНУ ІІБП НАПрН України.
01024, Україна, м. Київ, вул. Пилипа Орлика, 3
тел/факс (044) 235-22-90
E-mail: pravo@ippi.org.ua
WWW: ippi.org.ua